سخنان مهندس علی گلشائیان درباره تله کابین گنجنامه همدان

تله‌کابین گنجنامه، درراه تخریب یا توقف؟

در حالی که شنیده‌ها حاکی از تخریب زیبایی‌های الوند توسط توسط احداث تله‌کابین است، مسئولان پروژ‌ه تله‌کابین، از متوقف ماندن آن می‌گویند و مسئولان محیط زیست نیز در این‌باره سکوت کرده‌اند.


لرزه‌های تله‌کابین گنجنامه، به کتبه‌های گنجنامه ضربه می‌زند

خبرگزاری میراث فرهنگی_ گردشگری_‌ شرکت تله‌کابین گنجنامه و فعالیت‌های غیرمجاز و مخرب آن برای احداث تله‌کابین در حریم کتیبه‌های گنجنامه و تخریب کوهستان، مدتهاست که محل جنجال است. ازسویی سازمان‌ محیط زیست مخالف اجرای این طرح است و از سوی دیگر شرکت تله‌کابین، مصصم برای عملی کردن آن.
مخالفتهای سازمان محیط زیست با آسیب‌های شدیدی که توسط شرکت تله‌کابین گنجنامه به حیات طبیعی این منطقه وارد می‌شود؛ ادامه دارد. شرکت تله‌کابین همدان نه تنها به این اعتراضات وقعی ننهاده بلکه در تازه‌ترین اقدامات خود قصد دارد تا در میدان میشان، یکی از زیباترین مناطق کوه الوند، هتل‌سازی کند و این منطقه زیبا را از بین ببرد.
 
گزارش ارزیابی: نوشدارو بعد از مرگ سهراب؟
مهندس ریاحی خرم، رییس اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان پیشتر به میراث خبر از لزوم تهیه گزارش ارزیابی برای احداث هتل گفته بود:« احداث این هتل نیاز به تهیه گزارش ارزیابی دارد. بارها به آقایان گفته‌ایم که هر فعالیتی باید براساس ارزیابی‌ها صورت گیرد. آنها باید گزارش خود را ارائه دهند و پس از بررسی‌های لازم، تصویب شود که می‌توانند هتلی در منطقه احداث کنند یا خیر. اما آنها بعد از اینکه کار خود را شروع کردند تازه گزارش خود را ارائه داده‌اند. ما هم آن را برای بررسی به مرکز فرستاده‌ایم اما شرکت تله‌کابین به مقررات وقعی نمی‌نهد و کار خود را ادامه می‌دهد.»
یکی از کارشناسان محیط زیست در گفتگو با خبرگزاری میراث فرهنگی از رد شدن این گزارش توسط محیط زیست خبر داد و گفت:« گزارش ارزیابی را که مجری پروژه تله‌کابین گنجنامه به محیط زیست ارائه داده بود، مورد پذیرش قرار نگرفت. این گزارش باید قبل از اجرای پروژه به سازمان محیط زیست ارائه می‌شد، نه حالا که کار انجام شده است. به همین دلیل هم سازمان محیط زیست گزارش ارزیابی را رد کرد و آن را محلی از اعراب ندانست.»
این موضوع را با علی گلشائیان، نماینده مسئول پروژه تله‌کابین گنجنامه در شهر همدان درمیان گذاشتیم که وی از آن اظهار بی‌اطلاعی کرد:« ما گزارش ارزیابی را به سازمان محیط زیست ارائه داده‌ایم و هنوز این سازمان هیچ پاسخی به ما نداده است. نه آن را رد کرده و نه آن را به تصویب رسانده است.»
گلشائیان درباره زمان ارائه گزارش ارزیابی پس از انجام عملیات احداث گفت:« پروژه تله‌کابین گنجنامه سال 79 شروع به‌کار کرد و مشمول قانون قبل از سال 81 می‌شود. یعنی مشمول ارائه گزارش ارزیابی نیست.»
وی در ادامه گفت:« پس از آن‌که موظف به ارائه گزارش ارزیابی شدیم، کار را متوقف کردیم و به تهیه این گزارش مشغول شدیم.»
 
همه‌ به همراه کوهنوردان، سواره به قله برویم!
میدان میشان در نزدیکی پناهگاه اول کوهنوردان واقع شده؛ پهنه وسیعی است که کوهنوردان از آن عبور می‌کنند تا به پناهگاه دوم و قله الوند صعود کنند. اما شنیده‌ها حاکی است که شرکت تله‌کابین راه عبور کوهنوردان را بسته و اعلام کرده که منطقه را از آن شرکت دانسته داست.
یکی از کوهنوردان نیز به میراث خبر از عریض شدن جاده زیگزاگی(یکی از راه‌های عبور کوهنوردان به قله) برای احداث راه ماشین‌رو خبر داد. این کار سبب شده است تا جذابیت و بکر بودن این مسیر برای کوهنوردان از بین برود.
وی، درباره تبدیل جاده زیگزاگی به جاده ای عریض و ماشین رو توضیح داد:« این جاده به خاطر شیب ملایم برای عبور سالمندان و کودکان بسیار مناسب بود. جاده باریکی بود که به اندازه 2 دام از آن عبور می‌کردند. با توجه به بارش‌ها و سیلاب‌های کوه الوند گه گاه این جاده ریزش پیدا می‌کرد و به خاطر ایجاد دره در بین راه بسته می‌شد که باید ترمیم می‌شد. خاک این منطقه فرسایش دارد و قابل ریزش است که با ایجاد این جاده عریض و عبور اتومبیل بر فرسایش آن افزوده می‌شود.»
عباس محمدی، رئیس انجمن کوهنوردان ایران نیز درباره تخریب منطقه طبیعی کوه الوند توسط شرکت تله‌کابین همدان گفت:« این تصور غلط در میان مدیران وجود دارد که چون دشت میشان زیباست پس همه مردم برای دیدن آن باید بروند و برای این کار بهترین وسیله اتومبیل و تله کابین است. آنها نمی دانند که منطقه دست نخورده و طبیعی یعنی چه، به همین دلیل هر کوهی را نابود می‌کنند. اگر این مناطق، جاذبه‌ای برای گردشگری داشته باشند به دلیل همین دست نخوردگی آنان است.»
وی گفت:« اروپایی‌ها فهمیده‌اند که از 50 سال پیش تا حالا اشتباه کرده‌اند که در هر کوهی تله‌کابین زده‌اند، حالا ما می‌خواهیم اشتباهات آن‌ها را در بدوی‌ترین شکل ممکن انجام دهیم. لودرهای قدیمی، ابزار از کار افتاده، بدون انجام کار کارشناسی و با خشونت‌آمیزترین شکل ممکن به جان کوه افتاده‌اند و آن را تخریب می‌کنند. می‌خواهند 2 کیلومتر تله‌کابین بزنند، بلایی بر سر منطقه آورده‌اند که دیگر برگشت‌پذیر نیست. درست در 200 کیلومتری کتیبه‌های گنج‌نامه اتوبان زده‌اند و جاده‌سازی کرده‌اند. کتیبه‌هایی که همه دنیا آرزوی داشتن آن را دارند؛ برای آن‌ها هیچ ارزشی ندارد.»
وی درمورد تخریب منطقه میدان میشان گفت:« پیرزن‌ها و پیرمردها برای دیدن این منطقه با دوساعت پیاده‌روی به آنجا می‌رسند و کوهنوردان می‌توانند این مسیر را طی سه ربع ساعت طی کنند. برای چنین مسیری اصلا نیازی به ایجاد تله‌کابین نبود. از قرن‌ها پیش مردم از این نقطه به قله برای زیارت می‌رفتند. دشت میشان؛ نقطه زیبایی است که خیلی‌ها برای دیدن فضای بکر آن به کوه می‌روند. با تخریب این منطقه و دست‌خوردن حالت طبیعی آن؛ دیگر چیزی که من از کوهستان می‌خواهم وجود ندارد. ما برای استفاده از طبیعت به دامن طبیعت می‌رویم نه برای گوش دادن به صدای تله‌کابین و صدای اتومبیل‌ها.»
 
هتل برای گردشگران، تخریب برای محیط زیست؟
یکی از کارشناسان سازمان محیط زیست در گفت و گو با خبرگزاری میراث فرهنگی، با گلایه از انجام کارهای غیرکارشناسی در قله الوند که منجر به از دست رفتن مناطق بکر و دست نخورده این قله زیبا می‌شود، گفت:« جدای از بحث ازمیان رفتن این منطقه زیبا و منحصربفرد، دست اندرکاران ساخت تله‌کابین می‌خواهند در شیب 60 تا 70 درجه هتل احداث کنند که اصلا معلوم نیست برای انجام این کار چه کارهای کارشناسی صورت گرفته و مشخص نیست این محیط توان چنین هتلی را دارد یا خیر!»
به گفته او برای ایجاد پارکینگ، عملیات خاکبرداری انجام شد که این خاک‌ در دامنه کوه الوند و روی باغات این کوه ریخته شد و لاله‌های قرمز و مشهور کوه الوند زیر خاک مدفون شدند:« به نظر می‌رسد مسئولان این پروژه به نام جلب توریسم علیه هرچه گردشگری ست؛ اقدام می‌کنند.»
رنجبر، معاون سازمان گردشگری استان همدان، پیشتر در گفتگو با میراث خبر وجود ساخت و ساز در دشت میشان، برای احداث هتل را تکذیب کرده بود:« هنوز هیچ ساخت و سازی انجام نشده است. فعلا درحال اجرای طرح‌های فاز صفر هستند. اگر کارگرانی هم در منطقه دیده شده‌اند یا جلوی عبور و مرور کوهنوردان را گرفته‌اند برای احداث ایستگاه تله‌کابین بوده است.»
وی درباره عریض کردن جاده زیگزاگی برای عبور اتومبیل و خراب شدن بکری منطقه نیز هر طرحی را دارای عوارض و مشکلاتی اجتناب‌ناپذیر دانسته بود:« نمی شود که یک طرح عمرانی بدون عوارض باشد.»
علی گلشائیان، نماینده مسئول پروژه تله‌کابین گنجنامه درشهر همدان نیز به میراث خبر گفت:« کار احداث تله‌کابین کاملا متوقف است و هیچ عملیاتی انجام نمی‌شود. تا زمانی که گزارش ارزیابی ما به تایید سازمان محیط زیست نرسد، کار احداث تله‌کابین همچنان متوقف خواهد ماند.»
گلشائیان در ادامه گفت:« عمده نگرانی‌های محیط زیست درخصوص میدان میشان است که باید بگویم این منطقه همچنان بکر و دست‌نخورده است و کوچکترین اقدامی در آن انجام نگرفته است.»
وی درخصوص متوقف کردن راه کوهنوردان به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت:« در جلسات استانداری موظف شدیم تا مسیر کوهنوردی را همواره باز نگه‌داریم. ما حتی مسیر تازه‌ای درست کرده‌ایم تا کوهنوردان راحت‌تر باشند.»
گلشائیان از بین بردن جاده کوهنوردان را کذب دانست و گفت:« شرکت تله‌کابین برای از میان بردن راه عبور کوهنوردان هیچ برنامه‌ای ندارد.»
نماینده مسئول پروژه تله‌کابین گنجنامه درشهر همدان، در ادامه گفت:« درحال مذاکره با محیط زیست برای برطرف کردن مشکل هستیم. هنوز کوچکترین خاکبرداری انجام نداده‌ایم و منتظر جلب نظر محیط زیست هستیم.»
 
رییس سازمان محیط زیست بی‌اطلاع، دست‌اندرکاران در سکوت!
درحالی که اجرای پروژه تله‌کابین همدان و مخالفت سازمان محیط زیست، یکی از بحث‌بر‌انگیزترین موضوعات زیست محیطی کشور است، رییس سازمان محیط زیست از این موضوع بی‌خبر است. روز پنج‌شنبه پنجم اردیبهشت‌ماه سالجاری، فاطمه واعظ جوادی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در نشست مطبوعاتی خود که در شهر همدان برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگاری، درباره تله‌کابین گنجنامه اظهار بی‌اطلاعی کرد.
با وجود بی‌خبری رییس سازمان محیط زیست، این سازمان با اجرای این طرح موافق نیست و پیش از این بارها مخالفت خود را ابراز کرده بود، اما چندی است که همه سکوت کرده‌اند.
درحالی که مسئولان پروژه شرکت تله‌کابین گنجنامه به‌راحتی تمامی موضوعات مورد دغدغه سازمان محیط زیست را تکذیب می‌کنند، مسئولان اداره کل محیط زیست استان همدان سکوت اختیار کرده‌اند. روابط عمومی ارائه پاسخ را به کارشناس محول می‌کند و او نیز در این‌باره نظری نمی‌دهد.
مهندس ریاحی خرم نیز در تماس تلفنی میراث خبر، حاضر به ارائه هیچ توضیحی نمی‌شود:« لطفا حضورا به همدان بیایید، تا هم از نزدیک منطثه را ببینید و هم در این‌باره گفتگو کنیم.»
این در‌حالی است که رسانه‌ها یکی از ابزارهای مهم برای یاری به سازمان محیط زیست محسوب می‌شوند. این همان نکته‌ای است که ریاحی خرم، پیش از این در گفتگو با میراث خبر، درمورد اختیارات سازمان محیط زیست برای جلوگیری از تخریب‌ها به آن اشاره کرده بود:« ما براساس ابزار و مقرراتی که در اختیار داریم؛ عمل می‌کنیم. اما رسانه‌ها هم باید کمک کنید و اذهان عمومی را روشن کنید.»
 
تله کابین گنجنامه، کتیبه‌های گنجنامه را دوست ندارد!
اما یکی از مهمترین نکات در احداث تله‌کابین گنجنامه، کتیبه‌های گنجنامه است. این تله‌کابین قرار است تا از حدود 500 متری کتیبه‌های ارزشمند و تاریخی گنجنامه عبور کند و لرزه‌های آن به‌مرور آسیب‌های شدیدی  به این کتیبه‌ها وارد می‌زند.
کتیبه‌های گنجنامه در یکی از دامنه‌های کوهستان الوند و در 5 کیلومتری جنوب‌غربی همدان واقع شده‌اند. گنجنامه همدان، همان کتیبه‌ای است که داریوش اول دستور ساخت آن را داد و روی آن نوشت:« من داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشورهای با ملت‌های بسیار، شاه این سرزمین بزرگ دور دست پهناور، پسر ویشتاسب هخامنشی.» پس از داریوش، فرزندش خشاریارشا نیز به پیروی از پدر، دستور ساخت کتیبه‌ای در سمت راست و اندکی پایین‌تر از کتیبه نخست را داد. این دو کتیبه به سه زبان پارسى باستان، عیلامى و بابلى و هریک در 20 سطر و از چپ به راست به خط میخى نقش شده‌اند. بلندى حروف میخى بین شش تا هفت سانتى‌متر است.
سنگ نبشته‌هاى گنجنامه در مسیر یکى از شعبات اصلى راه شاهى قرار دارند که در عهد هخامنشیان، "هگمتانه" پایتخت تابستانى شاهان هخامنشى را به غرب و جنوب کشور مرتبط مى‌ساخت. راهی که در عصر باستان از راه‌هاى پر رفت و آمد و امن دوران به شمار می‌رفت. گنج‌نامه در زبان پارسى به معناى حکایت و داستان گنج است.
سنگ نبشته‌هاى همدان در تاریخ 15 دی 1315 با شماره 92 در فهرست آثار ملى ایران جاودانه شدند.
تله کابین گنج‌نامه همدان که از سال 81 پلمب شده بود در راستای گسترش فضای منطقه و جلب گردشگر با موافقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، از 29 مردادماه 1385 به‌طور رسمی آغاز به کار کرد.
/ 0 نظر / 16 بازدید